Styketrening

Som tidligere nevnt er det viktig å holde kroppen i gang for at du skal få mer energi i hverdagen.

Fordeler med styrketrening. 

Sterkere muskler forbedrer holdningen, gir bedre støtte til leddene, og reduserer risikoen for skade fra hverdagslige aktiviteter. Eldre mennesker som tar opp trening kan forhindre noe av tapet av muskelvev som normalt følger med aldring, og til og med gjenvinne en funksjonell styrke, og dermed bli mindre svak. Vekttrening bidrar også til å forebygge osteoporose og forbedre beinstyrken hos de med osteoporose.

Styrketrening kan være viktig for metabolismen, det antas at forbrenningen holder seg på et høyere nivå etter en økt med tung styketrening. Enkelt forklart trenger musklene dine “mat” og jo større muskler du får jo mer “mat” trenger musklene. Dette vil musklene hente fra de næringsstoffene kroppen får gjennom vår kosthold.

Sterkere muskler forbedrer også ytelsen i en rekke andre fysiske aktiviteter.
I tillegg er en positiv bivirkning av trening og fysisk aktivitet, et økt nivå av dopamin, serotonin og norepinefrin, som kan bidra til å forbedre sinnsstemningen og motvirke depresjon.

Dersom informasjonen på denne siden ikke skulle være tilstrekkelig, kan du lese mer om fordelene med styrketrening på denne siden.